Strona gówna

S這wia雟kie szepty

Czarodziejski zielnik

Czarownice

Z這wrogie kobiety

Marzenia (video)

Freja

Bia豉 Dama

Kirke

Goplana

Czary mi這sne

Arty軼i

zio這


zio這


zio這


zio這


lisc2

Czarodziejski zielnik

Zielarka w ogrodzie
Spo鈔ód ro郵in wzniecaj帷ych gwa速owne nami皻no軼i obok werbeny, ruty, storczyka, szarotki, dziewi璚iornika najskuteczniejsze w豉軼iwo軼i przypisywano lubczykowi. S這wia雟kie dziewcz皻a wplata造  lubczyk do wianków weselnych, ukrywa造 go we w這sach lub fa責ach sukni 郵ubnej, wierz帷, 瞠 zapewni im ono szcz窷liwe po篡cie z przysz造m m篹em. Niekiedy wk豉da造 niepostrze瞠nie listek ziela mi這郾iczego do garderoby lubego albo te zasuszony lubczyk umieszcza造 w woreczku i przyszywa造 do ubrania narzeczonego, „by ci庵n望 go mia這 do wybranki”. W Niemczech z korzenia lubczyku robiono eliksiry mi這sne lub dziewcz皻a nosi造 te ziele pod gorsetem, aby ukochanego oczarowa. We Francji traktowano owe zio這 jako amulet na mi這嗆; cudowny 鈔odek na zakochanie. Kobiety rosyjskie ziele mi這郾icze nosi造 pod pach albo odwar z jego korzenia miesza造 z krwi miesi璚zn i dawa造 do picia swoim wybra鎍om. Niekiedy te gotowa造 w mleku lubczyk i cz瘰towa造 nim parobków. Równie Litwinki nie rozstawa造 si z li嗆mi lubczyku w  nadziei na zyskanie mi這軼i. Natomiast na Ukrainie dziewcz皻a musia造 mie lubczyk w ogrodzie, 瞠by m篹czy幡ie je kochali. Co ciekawe, ukrai雟kie matki dodawa造 do k徙ieli swym córkom s豉wnego ziela mi這郾iczego, aby mia造 powodzenie u ch這pców. Znany folklorysta, Oskar Kolberg twierdzi, 瞠 lubczyk sadzono w ogródkach w niemal ca貫j Polsce, nie tylko dla jego w豉軼iwo軼i leczniczych, ale te czarodziejskich. Warto doda, i zgodnie z ludowymi przekonaniami najmocniejszy wp造w na ludzi podobno mia lubczyk w okresie pe軟i ksi篹yca. S造nne ziele mi這sne o篡wia這 równie imaginacj poetów, pisarzy. Oto Józef Ignacy Kraszewski wprowadza motyw herba amoris do swej powie軼i Stara ba填. Dysponentk niezwyk貫go ziela jest wied幟a Jaruha. To ona zatem przekazuje go Mili, córce zduna, która chce w sobie rozkocha Domana.  Mila powinna przestrzega pewnych zalece, aby uruchomi czarowne lubczykowe moce. Musi przeto zetrze lubczyk na proszek, zmiesza go z miodem, a potem patrze 簑panowi w oczy. W akcie magicznym istotny wydaje si kontakt wzrokowy z osob, na której nam zale篡. Oko tedy wywo逝je konotacje z magi, to siedlisko czarów. Warto te zwróci uwag na sensy symboliczne miodu.  Otó miód jawi si jako znak s這dyczy, oznacza pe軟i szcz窷cia, najwy窺ze dobra ziemskie i nieziemskie. W skarbnicy za wierze gminnych odnajdziemy taki sposób przygotowania eliksiru z zio豉-dziwu: „Ziele lubczyku gotuje si w nowym garnku i trzy krople tego odwaru wlewa si do miodu, do wódki lub innego napoju i daje wypi upatrzonej dziewczynie lub parobkowi”. Ludowe utensylia magiczne s analogiczne z tymi wykreowanymi przez Kraszewskiego, poniewa w oby przypadkach pojawia si miód i lubczyk. Autor Starej ba郾i obraca si w kr璕u skojarze gminnych. Wedle ludowej receptury herba amoris nale篡 gotowa w nowym garnku. Nie pozostaje to bez znaczenia, gdy nowy przedmiot przywo逝je nowy porz康ek, nowy pocz徠ek, a wi璚 kojarzy si z nowym uczuciem. Nie przypadkiem tak瞠 do napoju wlewa si trzy krople magicznego wywaru. Ujawnia si bowiem odwo豉nie do symboliki trójki. Trzy jest  liczb szcz窷liw, mistyczn, doskona陰. Rzecz znamienna, Kraszewski w powie軼i nie si璕a do magii liczb, prezentuje inny sposób przygotowania napoju z zastosowaniem herba maga. Warto te doda, i Mila wierzy w moc lubczyku i s康zi, 瞠 to dzi瘯i jej zabiegom magicznym Doman prosi ojca o jej r瘯.


                                                 

                                                                          
                                                                                       Opracowane na podstawie ksi捫ek:

                                                          Zio豉-dziwy: z literackiego zielnika romantycznego                

                                                安iat s這wia雟ki Starej ba郾i Józefa Ignacego Kraszewskiego