Strona gówna

S這wia雟kie szepty

Czarodziejski zielnik

Czarownice

Z這wrogie kobiety

Marzenia (video)

Freja

Bia豉 Dama

Kirke

Goplana

Czary mi這sne

Arty軼i

S這wia雟kie szepty

S這wia雟kie ta鎍e

S這wia雟kie ta鎍e

 S這wia雟kie szepty 

Wedle s這wia雟kich wyobra瞠 chram (poga雟ka budowla sakralna) jawi si jako przestrze wró瞠bna. Tutaj zatem ludzie mogli obcowa ze sfer numinotyczn. A miejsce epifaniczne dawa這 nadziej na zdobycie wa積ych wiadomo軼i na temat przysz造ch losów. Warto w tym miejscu odwo豉 si do powie軼i Józefa Ignacego Kraszewskiego Stara ba填, w której do chramu zlokalizowanego na Ostrowiu Lednickim przybywa po wró瘺 Chwost. Mo積a podkre郵i, i wed逝g 鈔edniowiecznych kronikarzy wró瘺y mia造 dla ludów s這wia雟kich szczególne znaczenie. Chwostowi wró篡 Dziwa, albowiem jest obdarzona darem jasnowidzenia. Jej za gówn domen dzia豉lno軼i staje si jasnowidzenie w czasie, a wi璚 zdolno嗆 widzenia obiektów lub wydarze oddalonych od jasnowidza. Innymi s這wy jest to moc patrzenia w przysz這嗆. W chramie maj miejsce praktyki wró瘺iarskie, na które sk豉da si kapnomancja (wró瞠nie z dymu  i hydromancja (wró瞠nie z wody). Autor Starej ba郾i umieszcza te w planie utworu zio豉 realizuj帷e funkcj profetyczn. Otó w miejscach kultu okazy herbalne stosowano przy kapnomancji. Palono wtedy 鈍i皻e ro郵iny, a nast瘼nie wysnuwano przepowiednie obserwuj帷 kszta速y, jakie przybiera unosz帷y si dym.

Szepty drzew

W powie軼i Kraszewskiego to córka Wisza odurzona zio豉mi wieszczy kneziowi kl瘰k. Nie przypadkiem przeto w wizjach stró磬i pojawi si motywy ewokuj帷e skojarzenia ze 鄉ierci, zniszczeniem: krew, trupy, popio造, kruki. Niestety pisarz nie identyfikuje obiektów botanicznych zastosowanych podczas przedstawionej praktyki wró瞠bnej. Najcz窷ciej jednak podczas wró瞠nia rzucano na roz瘸rzone w璕le ziarna maku lub ja鄉inu. Równie aromat any簑 pomocny by w osi庵aniu wy窺zych stanów 鈍iadomo軼i. Niekiedy za sza逕ia mia豉 u豉twia osi庵ni璚ie stanów transowych. Tak瞠 nad wod, która wyznacza granice mi璠zy 鈍iatami mo積a by這 podejmowa próby poznania przysz貫go losu. A skuteczno嗆 procedur wró瞠bnych opiera豉 si przede wszystkim na mediacyjno軼i wody i wierze, 瞠 po drugiej stronie lustra wody znajduje si królestwo przodków. Do enklawy wyró積ionej, promieniuj帷ej 鈍i皻o軼i w powie軼i Kraszewskiego przypisany jest kap豉n Wizun. Do gównych zada poga雟kiego kap豉na nale瘸這 pe軟ienie obrz璠ów kultowych, zanoszenie modów do bogów, spe軟ianie praktyk wró瞠bnych, przepowiadanie woli bogów, strze瞠nie i zarz康zanie chramem. Kap豉n odgrywa rol po鈔ednika mi璠zy bóstwem, za鈍iatami a lud幟i. Do niego nale瘸豉 troska o magiczn ochron przed demonami i z造mi mocami. Zajmowa si tak瞠 leczeniem ludzi. Wizun cechowa si 篡ciow m康ro軼i. Przybywali do niego ludzi prosz帷y o wskazówki, lekarstwa, wró瘺y. Uchodzi bowiem za znawc praktyk wró瘺iarskich: ornitomancji (wró瞠nie z lotu, krzyku, 酥iewu ptaków), ceromancji (wró瞠nie z wosku), kozinomancji (wró瞠nie z ognia).

Z przestrzeni sakraln zwi您ane s te stró磬i 鈍i皻ego ognia. Pami皻a nale篡, 瞠 jedynie dziewicom pozwalano na pe軟ienie obrz璠ów przy ogniu, jako istotom niepokalanym, a zatem godnym do obchodzenia si z ogniem, co wskazuje na 鈍i皻o嗆 tego 篡wio逝 oczyszczaj帷ego. Stró磬i wdziewa造 d逝g bia陰 szat, przepasywa造 j bylic, na rozpuszczone w這sy wk豉da造 wianek ruciany. Ten strój  (bylica, ruta) - utrzymywa kap豉nki w stanie 豉ski. Równie stró磬i mia造 do spe軟ienia okre郵one obowi您ki: podsyca造 ogie, sprz徠a造 przybytek kultowy, przynosi造 drzewo do chramu, nosi造 wod, opiekowa造 si chorymi.
                                                 

                                                                          
                                                                                       Opracowane na podstawie ksi捫ki:

                                                   安iat s這wia雟ki Starej ba郾i Józefa Ignacego Kraszewskiego