Strona g³ówna

S³owiañskie szepty

Czarodziejski zielnik

Czarownice

Z³owrogie kobiety

Marzenia (video)

Freja

Bia³a Dama

Kirke

Goplana

Czary mi³osne

Arty¶ci


goplana3


goplana4


goplana5




Goplana

Literacki portret Goplany z dramatu Juliusza S³owackiego Balladyna ¿ywo odmalowuje Skierka, nawi±zuj±c wyra¼nie do motywiki wodnej. Oto przyrównuje sw± w³adczyniê do li¶cia ajeru, czyli tataraku, aby podkre¶liæ jej lekko¶æ i zwiewno¶æ. Porównuje te¿ swoj± królow± do ³abêdzia, ¿eby wyeksponowaæ jej p³ynno¶æ ruchów. Warto w tym miejscu odnotowaæ, i¿ ³abêd¼ czêsto uosabia³ kobiec± urodê. Jawi³ siê tak¿e jako atrybut bóstw i muz. Interesuj±ce jest zatem to, ¿e Afrodyta by³a przedstawiana jako bogini wzlatuj±c± na ³abêdziu w powietrze. Natomiast w mitologii skandynawskiej ³abêd¼ by³ zwi±zany z Frej±, zrodzon±, jak Afrodyta z piany morskiej. Trzy Norny – boginie losu, istnienia i konieczno¶ci oraz elfy i trolle chêtnie przybiera³y postaæ ³abêdzia.

goplana1                 goplana2

Ten ptak wywo³uje równie¿ konotacje solarne i generuje sensy zwi±zane z doskona³o¶ci±, szlachetno¶ci±, czysto¶ci±. Skierka porównuje te¿ Goplanê do rybki, która wyskoczy³a z wody. Nale¿y pamiêtaæ, i¿ ryba wzbudza skojarzenia nie tylko z ¿ywio³em akwatycznym, ale i z ¿ywio³em kobieco¶ci. Pomocnik królowej Gop³a zwraca tak¿e uwagê na jej „bia³e r±czki”, przydaj±c tym samym wodnej damie akcentu malarskiego. Nimfa wedle s³ów s³ugi wdziêcznie wiesza siê równie¿ na niezabudek warkoczu. Niezabudki czyli niezapominajki poprzez sw± barwê kwiatów kojarz± siê z niebem, s± darem niebios dla ziemi, wyzwalaj± marzenia, staj±c siê odpowiednikiem nadziei zwi±zanych z odradzaj±ca siê przyrod±. Aby podkre¶liæ niezwyk³o¶æ kreacji królowej jeziora wykorzystane zosta³y te¿ brylantowe iskry, które ta krzesze pod sw± stop±. Iskra za¶ to symbol uduchowienia, cz±steczka boskiej egzystencji. Natomiast brylant postaciuje piêkno. Deskrypcjê Goplany dope³nia nietypowy wianek, który tworz± powi±zane za nó¿ki jaskó³ki, gdy¿ owe ptaki wedle wierzeñ ludowych jesieñ i zimê spêdzaj± w wodzie, na dnie, a dopiero wiosn± o¿ywaj±. Hebanowy wianek tworzy kontrast ze z³otymi w³osami królowej jeziora. Kolor z³oty uosabia najwiêksze tajemnice ziemi i ³±czy siê z wy¿szymi mocami i ze ¶wiatem bogów. Wiadomo, ¿e elementy solarne s± przypisane bóstwom o charakterze wegetacyjnym. Literacka kreacja Goplany wkomponowuje siê w paradygmat estetyki piêkna. Królowa Gop³a staje siê wobec tego uciele¶nieniem femme fragile, albowiem jawi siê jako eteryczna istota. Warto w tym miejscu podkre¶liæ, i¿ woda ewokuje zwi±zek z ulotno¶ci±. Goplana w przestrzeni utworu S³owackiego zaprezentowana jest nie tylko jako w³adczyni wodnej toni jeziora, lecz równie¿ boginka wiosny. Co pozostaje ze sob± w ¶cis³ym zwi±zku, gdy¿ woda uchodzi za siedzibê si³ ¿yciodajnych (woda = ¿ycie). Ju¿ staro¿ytni wierzyli w to, ¿e nimfy maj± moc u¿y¼niania ziemi, wp³ywaj± na wzrost ro¶lin. Dziêki o¿ywczym w³a¶ciwo¶ciom s³odkich wód ¶ródl±dowych sta³y siê karmicielkami ro¶lin i owoców. Oto Napoje, urodziwe nimfy, przebiegaj±ce ze ¶piewem zbocza wzgórz, cieniste parowy i ¿yzne doliny sprzyja³y rozwijaniu siê p±ków i wschodzeniu traw..


                                                                                                          Romantyczne fantazmaty demonicznej kobieco¶ci