Literacki
portret Goplany z dramatu Juliusza
S³owackiego Balladyna ¿ywo
odmalowuje
Skierka, nawi±zuj±c wyra¼nie
do
motywiki wodnej. Oto przyrównuje sw± w³adczyniê do li¶cia
ajeru, czyli
tataraku, aby podkre¶liæ jej lekko¶æ i zwiewno¶æ. Porównuje
te¿ swoj± królow±
do ³abêdzia, ¿eby wyeksponowaæ jej p³ynno¶æ ruchów. Warto w
tym miejscu odnotowaæ,
i¿ ³abêd¼ czêsto uosabia³ kobiec± urodê. Jawi³ siê tak¿e jako atrybut
bóstw i
muz. Interesuj±ce jest
zatem to, ¿e
Afrodyta by³a przedstawiana jako bogini wzlatuj±c± na ³abêdziu w
powietrze.
Natomiast w mitologii skandynawskiej ³abêd¼ by³ zwi±zany z Frej±,
zrodzon±, jak
Afrodyta z piany morskiej. Trzy Norny – boginie losu,
istnienia i konieczno¶ci
oraz elfy i trolle chêtnie przybiera³y postaæ ³abêdzia.
Ten
ptak wywo³uje równie¿ konotacje solarne i
generuje sensy zwi±zane z doskona³o¶ci±, szlachetno¶ci±, czysto¶ci±.
Skierka
porównuje te¿ Goplanê do rybki, która wyskoczy³a
z wody. Nale¿y pamiêtaæ, i¿
ryba wzbudza skojarzenia nie tylko z ¿ywio³em akwatycznym, ale i z
¿ywio³em
kobieco¶ci. Pomocnik królowej Gop³a zwraca tak¿e uwagê na
jej „bia³e r±czki”,
przydaj±c tym samym wodnej damie akcentu malarskiego. Nimfa wedle
s³ów s³ugi
wdziêcznie wiesza siê równie¿ na niezabudek warkoczu.
Niezabudki czyli
niezapominajki poprzez sw± barwê kwiatów kojarz± siê z
niebem, s± darem niebios
dla ziemi, wyzwalaj± marzenia, staj±c siê odpowiednikiem nadziei
zwi±zanych z
odradzaj±ca siê przyrod±. Aby podkre¶liæ niezwyk³o¶æ kreacji
królowej jeziora
wykorzystane zosta³y te¿ brylantowe iskry, które ta krzesze
pod sw± stop±.
Iskra za¶ to symbol uduchowienia, cz±steczka boskiej egzystencji. Natomiast
brylant postaciuje piêkno. Deskrypcjê
Goplany dope³nia nietypowy wianek, który
tworz± powi±zane za nó¿ki jaskó³ki, gdy¿ owe
ptaki wedle wierzeñ ludowych
jesieñ i zimê spêdzaj± w wodzie, na dnie, a dopiero wiosn± o¿ywaj±.
Hebanowy
wianek tworzy kontrast ze z³otymi w³osami królowej jeziora.
Kolor z³oty uosabia
najwiêksze tajemnice ziemi i ³±czy siê z wy¿szymi mocami i ze ¶wiatem
bogów.
Wiadomo, ¿e elementy solarne s± przypisane bóstwom o
charakterze wegetacyjnym.
Literacka kreacja Goplany wkomponowuje siê w paradygmat estetyki
piêkna.
Królowa Gop³a staje siê wobec tego uciele¶nieniem femme
fragile, albowiem
jawi siê jako eteryczna istota. Warto w tym miejscu podkre¶liæ, i¿ woda
ewokuje
zwi±zek z ulotno¶ci±. Goplana w przestrzeni
utworu S³owackiego zaprezentowana jest nie tylko jako w³adczyni wodnej
toni
jeziora, lecz równie¿ boginka wiosny. Co pozostaje ze sob± w
¶cis³ym zwi±zku,
gdy¿ woda uchodzi za siedzibê si³ ¿yciodajnych (woda = ¿ycie). Ju¿
staro¿ytni
wierzyli w to, ¿e nimfy maj± moc u¿y¼niania ziemi, wp³ywaj± na wzrost
ro¶lin.
Dziêki o¿ywczym w³a¶ciwo¶ciom s³odkich wód
¶ródl±dowych sta³y siê karmicielkami
ro¶lin i owoców. Oto Napoje, urodziwe nimfy, przebiegaj±ce
ze ¶piewem zbocza
wzgórz, cieniste parowy i ¿yzne doliny sprzyja³y rozwijaniu
siê p±ków i wschodzeniu
traw..
Romantyczne fantazmaty demonicznej kobieco¶ci