Strona gówna

S這wia雟kie szepty

Czarodziejski zielnik

Czarownice

Z這wrogie kobiety

Marzenia (video)

Freja

Bia豉 Dama

Kirke

Goplana

Czary mi這sne

Arty軼i


Zaczajona Czarownica


Podchody Czarownicy

Sekrety czarownic

Funkcjonowa豉 powszechna wiara w to, 瞠 czarownice mog造 przemienia ludzi w wilko豉ki i same równie potrafi造 si w nie zmienia. Z Czarownicy powo豉nej (1639) dowiadujemy si, 瞠 najpierw wied幟y przysposabiaj si do wilczej postaci, chodz帷 na ugi皻ych r瘯ach i nogach, potem diabe  nadaje im wilcz posta, je郵i za napadn na ludzi, to okrutnie ich szarpi, k御aj, po瞠raj na kszta速 prawdziwych wilków. Archetypem czarownicy przeobra瘸j帷ej ludzi w zwierz皻a mo瞠 by czarodziejka Kirke, która za pomoc ró盥磬i i napoju dokona豉 transmutacji towarzyszy Odyseusza w 鈍inie. Warto w tym miejscu wspomnie tak瞠 o czarownicy z Tesalii Erichto, która przemienia豉 ludzi w wilko豉ki. Równie Ragana, posta z mitologii ba速yjskiej, kobieta obdarzona cechami demonicznymi, wied幟a, posiada豉 zdolno嗆 przybierania rozmaitych postaci: kotki, myszy, 瘸by, psa, 鈍ini, konia, ryby, wrony, jaskó趾i  i  umia豉 zamieni cz這wieka w zwierz. Znamienne jest to, i transformacja w wilka wi您a豉 si z ca造m szeregiem czynno軼i czarodziejskich, po dokonaniu których cz這wiek przemienia si w gro幡e zwierz.

Czarownica

W Mielniku nad Bugiem, jak odnotowa Bohdan Baranowski, 篡豉 w jednej wsi czarownica, która potrafi豉 przeobra瘸 si w wilka. Zna豉 ona rosn帷e w lesie drzewa posiadaj帷e tajemnicz moc. Aby zmieni si w wilko豉ka musia豉 obiec siedem drzew siedem razy. Warto tedy odnotowa, i siódemka uchodzi za liczb magiczn. Ludowe przekonanie zwi您ane z tym, 瞠 czarownice potrafi dokonywa transformacji ludzi w wilko豉ki za pomoc magicznych praktyk znalaz這 literackie uj璚ie w drugiej klechdzie Kazimierza W豉dys豉wa Wójcickiego (1807-1879) wchodz帷ej w sk豉d cyklu Wilko豉ki (1837). Tam bowiem czarownica zem軼i豉 si na m篹czy幡ie za to, 瞠 jej nie pokocha i kiedy tylko pojecha do lasu za pierwszym uderzeniem siekiery przeobrazi si w wilko豉ka. Jedynka to szczególna liczba nieparzysta oznaczaj帷a sytuacj inicjaln, mo積a powiedzie skrajn – pocz徠ku, potem za ko鎍a, który jest zawsze jednoznaczny z inicjowaniem kolejnych sekwencji „dziania si”. Nieparzysta liczba elementów okre郵a tedy stan rzeczy, gdy otwarty jest ci庵 zdarze, trwa przekszta販enie, którego nie wolno przerwa. Nieparzysto嗆 te wi捫e si z „tamtym 鈍iatem”, bo generalnie kojarzy si z up造waj帷ym czasem, zmian, procesem rozwoju i destrukcji. Siekiera za to przedmiot zwi您any z za鈍iatami, wyposa穎ny w magiczne moce, generuj帷y sensy zwi您ane ze 鄉ierci, przez jak cz這wiek musi przej嗆 zmieniaj帷 swój status. Nieprzypadkowo tak瞠 transmutacja m篹czyzny odbywa si w lesie, gdy obszar ten odwzorowuje za鈍iaty, zamieszkiwane przez rozmaite gro幡e dla ludzi istoty.


                                                                              Opracowane na podstawie ksi捫ki:

                                                   Romantyczne fantazmaty demonicznej kobieco軼i