Strona g³ówna

S³owiañskie szepty

Czarodziejski zielnik

Czarownice

Z³owrogie kobiety

Marzenia (video)

Freja

Bia³a Dama

Kirke

Goplana

Czary mi³osne

Arty¶ci


Zaczajona Czarownica


Podchody Czarownicy

Sekrety czarownic

Funkcjonowa³a powszechna wiara w to, ¿e czarownice mog³y przemieniaæ ludzi w wilko³aki i same równie¿ potrafi³y siê w nie zmieniaæ. Z Czarownicy powo³anej (1639) dowiadujemy siê, ¿e najpierw wied¼my przysposabiaj± siê do wilczej postaci, chodz±c na ugiêtych rêkach i nogach, potem diabe³  nadaje im wilcz± postaæ, je¶li za¶ napadn± na ludzi, to okrutnie ich szarpi±, k±saj±, po¿eraj± na kszta³t prawdziwych wilków. Archetypem czarownicy przeobra¿aj±cej ludzi w zwierzêta mo¿e byæ czarodziejka Kirke, która za pomoc± ró¿d¿ki i napoju dokona³a transmutacji towarzyszy Odyseusza w ¶winie. Warto w tym miejscu wspomnieæ tak¿e o czarownicy z Tesalii Erichto, która przemienia³a ludzi w wilko³aki. Równie¿ Ragana, postaæ z mitologii ba³tyjskiej, kobieta obdarzona cechami demonicznymi, wied¼ma, posiada³a zdolno¶æ przybierania rozmaitych postaci: kotki, myszy, ¿aby, psa, ¶wini, konia, ryby, wrony, jaskó³ki  i  umia³a zamieniæ cz³owieka w zwierzê. Znamienne jest to, i¿ transformacja w wilka wi±za³a siê z ca³ym szeregiem czynno¶ci czarodziejskich, po dokonaniu których cz³owiek przemienia³ siê w gro¼ne zwierzê.

Czarownica

W Mielniku nad Bugiem, jak odnotowa³ Bohdan Baranowski, ¿y³a w jednej wsi czarownica, która potrafi³a przeobra¿aæ siê w wilka. Zna³a ona rosn±ce w lesie drzewa posiadaj±ce tajemnicz± moc. Aby zmieniæ siê w wilko³aka musia³a obiec siedem drzew siedem razy. Warto tedy odnotowaæ, i¿ siódemka uchodzi za liczbê magiczn±. Ludowe przekonanie zwi±zane z tym, ¿e czarownice potrafi± dokonywaæ transformacji ludzi w wilko³aki za pomoc± magicznych praktyk znalaz³o literackie ujêcie w drugiej klechdzie Kazimierza W³adys³awa Wójcickiego (1807-1879) wchodz±cej w sk³ad cyklu Wilko³aki (1837). Tam bowiem czarownica zem¶ci³a siê na mê¿czy¼nie za to, ¿e jej nie pokocha³ i kiedy tylko pojecha³ do lasu za pierwszym uderzeniem siekiery przeobrazi³ siê w wilko³aka. Jedynka to szczególna liczba nieparzysta oznaczaj±ca sytuacjê inicjaln±, mo¿na powiedzieæ skrajn± – pocz±tku, potem za¶ koñca, który jest zawsze jednoznaczny z inicjowaniem kolejnych sekwencji „dziania siê”. Nieparzysta liczba elementów okre¶la tedy stan rzeczy, gdy otwarty jest ci±g zdarzeñ, trwa przekszta³cenie, którego nie wolno przerwaæ. Nieparzysto¶æ te¿ wi±¿e siê z „tamtym ¶wiatem”, bo generalnie kojarzy siê z up³ywaj±cym czasem, zmian±, procesem rozwoju i destrukcji. Siekiera za¶ to przedmiot zwi±zany z za¶wiatami, wyposa¿ony w magiczne moce, generuj±cy sensy zwi±zane ze ¶mierci±, przez jak± cz³owiek musi przej¶æ zmieniaj±c swój status. Nieprzypadkowo tak¿e transmutacja mê¿czyzny odbywa siê w lesie, gdy¿ obszar ten odwzorowuje za¶wiaty, zamieszkiwane przez rozmaite gro¼ne dla ludzi istoty.


                                                                              Opracowane na podstawie ksi±¿ki:

                                                   Romantyczne fantazmaty demonicznej kobieco¶ci