Strona g³ówna

S³owiañskie szepty

Czarodziejski zielnik

Czarownice

Z³owrogie kobiety

Marzenia (video)

Freja

Bia³a Dama

Kirke

Goplana

Czary mi³osne

Arty¶ci

czary3


czary4


czary6





Czary mi³osne

 „Kuma stara” z  ballady „Ucieczka” Adama Mickiewicza  jawi siê jako „specjalistka” od magii mi³osnej, albowiem mo¿e zrobiæ „mo¿ne czary”. Wa¿n± funkcjê w jej praktykach magicznych maj± spe³niæ „kochanka dary”, co wskazuje na to, ¿e „widma” zna prawid³a magii przeno¶nej. Warto w tym miejscu przywo³aæ g³ówne za³o¿enia tego typu dzia³añ czarodziejskich. Po pierwsze, rzeczy, które kiedy¶ pozostawa³y w styczno¶ci ze sob±, nadal dzia³aj± na siebie nawet wtedy, gdy kontakt fizyczny przesta³ istnieæ. Po drugie, cokolwiek uczyni siê z przedmiotem materialnym, wp³ynie to w taki sam sposób na osobê, z któr± przedmiot ten kiedy¶ pozostawa³ w jakim¶ stosunku, bez wzglêdu na to, czy stanowi³ czê¶æ jej cia³a, czy te¿ nie. Panna oczekuj±ca na swego rycerza dostarcza wied¼mie do czarów jego w³osy. Zanim jednak rozpocznie siê akcja magiczna, „kuma stara” nakazuje dziewczynie, aby wypêdzi³a ksiêdza. A zatem wykonywane praktyki magiczne bêd± zwi±zane z dzia³aniem si³ inferalnych. W dzia³aniach czarodziejskich bierze udzia³ nie tylko „widma”, ale równie¿ dziewczyna. Czarownica  wydaje niecierpliwej pannie polecenia, które ta musi dok³adnie wype³niaæ. Mo¿na w tym miejscu przywo³aæ nastêpuj±cy passus:

W³osy jego w wê¿a spl±cz,
Dwie obr±czki razem z³±cz,
Z lewej rêki krwi us±cz,
A na wê¿a bêdziem kl±æ,
W dwie obr±czki bêdziem d±æ,
Musi przyj¶æ i ciebie wzi±æ.

czary1                 czary2

Warto zwróciæ uwagê na sensy symboliczne poszczególnych elementów akcji magicznej. Otó¿ nie przypadkiem czarownica nakazuje spl±taæ w³osy rycerza w wê¿a. W±¿ to najpe³niejsze uciele¶nienie chaosu, energii, chtonizmu. To równie¿ zwierzê postaciuj±ce zarówno zasadê mêsk±, jak i ¿eñsk±.  Tutaj trzeba  odnotowaæ, i¿ w³osy w magii mi³osnej odgrywaj± wa¿n± rolê, jawi±c siê jako transponenty zawieraj±ce in corpore czarodziejsk± moc, gdy¿ zastêpuj± w czarach i gus³ach dan± osobê jako czê¶æ jej w³asno¶ci.  Wa¿na  jest sama czynno¶æ spl±tania w³osów, która wi±¿e siê z magicznym zawi±zaniem, a zatem ma za zadanie uruchomienie procesu. Nie bez znaczenia staje siê fakt, ¿e dziewczyna musi z³±czyæ dwie obr±czki. Obr±czka, jak powszechnie wiadomo, koduje implikacje ze zwi±zkiem ma³¿eñskim, wieczno¶ci±, sta³o¶ci± w mi³o¶ci. Obr±czka to przedmiot uosabiaj±cy magiczn± si³ê krêgu, obdarzony moc± dzia³ania. W tym przypadku po³±czenie dwóch obr±czek ma dodatkowo wzmocniæ si³ê oddzia³ywania magicznych praktyk. Nieprzypadkowo te¿ dziewczyna musi z lewej rêki us±czyæ krwi. Lewa rêka ewokuje skojarzenia magiczne. W wielu kulturach lewej stronie przypisuje siê negatywn± ocenê elementu ¿eñskiego. Natomiast w europejskiej magii strona lewa odpowiada czarnej magii. Upuszczona krew dziewczyny symbolizowaæ ma zapewne zawarcie przymierza ze swym ukochanym. Nie przypadkiem tak¿e „widma” z pann± oczekuj±c± na przybycie ukochanego bêd± kl±æ na wê¿a. Kl±æ znaczy tyle, co zaklinaæ, rzucaæ zaklêcie. A zatem znaczenie s³owa kl±æ mo¿na uj±æ nastêpuj±co: „za pomoc± okre¶lonych s³ów zobowi±zuje siê moc, by sprawi³a, ¿eby komu¶ (czemu¶) sta³o siê to, czego chce nadawca”. Nastêpnie stara kuma i dziewczyna bêd± „d±æ” w dwie obr±czki. Przywo³ana czynno¶æ magiczna ma ostatecznie wp³yn±æ na po³±czenie dwóch oddalonych od siebie osób. Kojarzy siê ona z magicznym dmuchaniem, wzbudzaj±cym asocjacjê z „tamtym ¶wiatem” i ewokuj±cym sensy zwi±zane ze zniewoleniem. Magiczne praktyki „widmy” i dziewczyny przynios³y skutek, albowiem mê¿czyzna – upiór przyby³ po swoj± wybrankê i zabra³ j± w za¶wiaty.


                                                                                                      Romantyczne fantazmaty demonicznej kobieco¶ci