Strona g³ówna

S³owiañskie szepty

Czarodziejski zielnik

Czarownice

Z³owrogie kobiety

Marzenia (video)

Freja

Bia³a Dama

Kirke

Goplana

Czary mi³osne

Arty¶ci

lady

lady

lady


Lady Lilith

Dante Gabriel Rossetti, poeta i malarz wiktoriañskiej Anglii, zafascynowa³ siê niew±tpliwie postaci± Lilith. By³a to wedle Talmudu pierwsza ¿ona Adama. A jej motto brzmia³o tak: „jeste¶my sobie równi”. M±¿ jednak nieustannie odmawia³ Lilith prawa do równo¶ci, dlatego ona zbuntowa³a siê i opu¶ci³a rajsk± przestrzeñ. Gdy Samael, przywódca upad³ych anio³ów, pewnego dnia ujrza³ piêkn± kobietê rozpaczaj±c± w samotno¶ci zakocha³ siê w niej i wkrótce j± po¶lubi³. Od tej pory Lilith funkcjonuje jako demoniczna królowa nocy. Warto podkre¶liæ, i¿ Rossetti bardzo skrupulatnie gromadzi³ materia³y o tej mrocznej feminie. Nie dziwi wiêc fakt, i¿ owa przecudna istota wyzwala³a jego literack± i malarsk± imaginacjê. Oto w tek¶cie Lilith, czyli piêkno¶æ cia³a Rossetti kreuje demoniczn± feminê na kusicielkê mê¿czyzn, a jej g³ównymi atrybutami w „sztuce uwodzenia” staj± siê w³osy, które wywo³uj± afiliacjê ze z³otem. Z³oto tedy jawi siê nie tylko jako emblemat doskona³o¶ci, czysto¶ci, bogactwa, ale równie¿ pokusy, zniszczenia, degradacji. Warto przeto w tym miejscu zacytowaæ nastêpuj±cy passus:

Gdy na ciê spojrz± m³odzi, ju¿ gotowi

Na ¿er twój; Lilith, twe z³oto ich z³owi:

Serce im w³os twój oplecie doko³a… .
   

lady                 lady

W³osy nabieraj± w tym fragmencie niemal¿e znaczenia magicznego. To dziêki nim Lilith rzuca swój czar na mê¿czyzn, s± bowiem przynêt±. Wiadomo przecie¿, ¿e w³osy s± potrzebne do mi³osnych praktyk magicznych. Otó¿ wedle ludowych mniemañ, aby zapewniæ sobie wzajemno¶æ i trwa³o¶æ uczuæ ch³opca dziewczyna powinna ukradkiem owin±æ w³asny w³os wokó³ guzika ukochanego. Mo¿na zatem zauwa¿yæ, i¿ zarówno w utworze Rossettiego, jak i przywo³anym przyk³adzie czarodziejskich zabiegów mamy do czynienia z „magicznym zamkniêciem”, symbolicznym osaczeniem mê¿czyzny. Serce bowiem uchodzi w judaizmie i chrze¶cijañstwie za siedzibê si³ uczuciowych, w szczególno¶ci mi³o¶ci. D³ugie, w tym przypadku, z³ociste w³osy Lilith uosabiaj± przemo¿n± si³ê p³ci ¿eñskiej, która bierze w posiadanie mêskie my¶li i dusze, odbiera mê¿czy¼nie to¿samo¶æ, osacza go, pozbawia energii i woli. D³ugie w³osy obrazuj± wszak¿e wrogie, destrukcyjne moce kobieco¶ci. Nale¿y w tym miejscu odwo³aæ siê choæby do wierzeñ ludowych, w których zwodnicze boginki wodne maj± w³osy przewa¿nie do kolan rozpuszczone lub zaplecione w warkocz, które przed swym ukochanym rozplataj± i rozczesuj±, rzucaj±c tym samym na swego wybrañca magicznie zniewalaj±cy urok. Mo¿na równie¿ dodaæ, i¿ Rossetti mia³ obsesje na punkcie kobiecych w³osów, promieniuj±cych z³owrog± si³±.


                                                                                                Prerafaelickie odcienie kobiecego piêkna