Dante Gabriel Rossetti, poeta i malarz wiktoriañskiej Anglii,
zafascynowa³ siê niew±tpliwie postaci± Lilith. By³a to wedle Talmudu
pierwsza ¿ona Adama. A jej motto brzmia³o tak: „jeste¶my
sobie równi”. M±¿ jednak nieustannie odmawia³
Lilith prawa do równo¶ci, dlatego ona zbuntowa³a siê i
opu¶ci³a rajsk± przestrzeñ. Gdy Samael, przywódca upad³ych
anio³ów, pewnego dnia ujrza³ piêkn± kobietê rozpaczaj±c± w
samotno¶ci zakocha³ siê w niej i wkrótce j± po¶lubi³. Od tej
pory Lilith funkcjonuje jako demoniczna królowa nocy. Warto
podkre¶liæ, i¿ Rossetti bardzo skrupulatnie gromadzi³ materia³y o tej
mrocznej feminie. Nie dziwi wiêc fakt, i¿ owa przecudna istota
wyzwala³a jego literack± i malarsk± imaginacjê. Oto w tek¶cie Lilith,
czyli piêkno¶æ cia³a Rossetti kreuje demoniczn± feminê na kusicielkê
mê¿czyzn, a jej g³ównymi atrybutami w „sztuce
uwodzenia” staj± siê w³osy, które wywo³uj±
afiliacjê ze z³otem. Z³oto tedy jawi siê nie tylko jako emblemat
doskona³o¶ci, czysto¶ci, bogactwa, ale równie¿ pokusy,
zniszczenia, degradacji. Warto przeto w tym miejscu zacytowaæ
nastêpuj±cy passus:
Gdy na
ciê spojrz± m³odzi, ju¿ gotowi
Na ¿er
twój; Lilith, twe z³oto ich z³owi:
Serce im w³os
twój oplecie doko³a… .
W³osy nabieraj± w tym fragmencie niemal¿e znaczenia magicznego. To
dziêki nim Lilith rzuca swój czar na mê¿czyzn, s± bowiem
przynêt±. Wiadomo przecie¿, ¿e w³osy s± potrzebne do mi³osnych praktyk
magicznych. Otó¿ wedle ludowych mniemañ, aby zapewniæ sobie
wzajemno¶æ i trwa³o¶æ uczuæ ch³opca dziewczyna powinna ukradkiem owin±æ
w³asny w³os wokó³ guzika ukochanego. Mo¿na zatem zauwa¿yæ,
i¿ zarówno w utworze Rossettiego, jak i przywo³anym
przyk³adzie czarodziejskich zabiegów mamy do czynienia z
„magicznym zamkniêciem”, symbolicznym osaczeniem
mê¿czyzny. Serce bowiem uchodzi w judaizmie i chrze¶cijañstwie za
siedzibê si³ uczuciowych, w szczególno¶ci mi³o¶ci. D³ugie, w
tym przypadku, z³ociste w³osy Lilith uosabiaj± przemo¿n± si³ê p³ci
¿eñskiej, która bierze w posiadanie mêskie my¶li i dusze,
odbiera mê¿czy¼nie to¿samo¶æ, osacza go, pozbawia energii i woli.
D³ugie w³osy obrazuj± wszak¿e wrogie, destrukcyjne moce kobieco¶ci.
Nale¿y w tym miejscu odwo³aæ siê choæby do wierzeñ ludowych, w
których zwodnicze boginki wodne maj± w³osy przewa¿nie do
kolan rozpuszczone lub zaplecione w warkocz, które przed
swym ukochanym rozplataj± i rozczesuj±, rzucaj±c tym samym na swego
wybrañca magicznie zniewalaj±cy urok. Mo¿na równie¿ dodaæ,
i¿ Rossetti mia³ obsesje na punkcie kobiecych w³osów,
promieniuj±cych z³owrog± si³±.
Prerafaelickie
odcienie kobiecego piêkna